Stress

Lær at skrive om alle emner

123a

Sidder du i en stilling, hvor du skal reklamere for et produkt, men du har svært ved at finde frem til, hvordan du skal gøre det.

Du har måske ikke det store kendskab til emnet. Du har ikke styr på kriterierne eller publiceringsdomænet. Hvordan griber du den situation an? 

Det første er selvfølgelig at undersøge rammerne for din skrift, derefter skal du begynde at skrive med det samme. Du lærer, mens du skriver og kan altid vende tilbage og skrive om. 

Ideudvikling

Find den relevante vinkel

Når du begynder at finde ud af, hvor teksten skal publiceres, hvad de har af andet materiale. Når du har styr på, hvad produktet er, hvad det kan – og ikke kan. 

Når du har lavet en skabelon og forstået kriterierne, din tekst hører indunder, så er du klar. 

Nu skal du bare skrive, producere tekst og helst så en godt sjat. 

Du tager udgangspunkt i mediet, som teksten skal udgives på. Den skal passe ind både med vinkling, sprog og formalia. Skriver du til en landbrugsside, skal dit udgangspunkt være at ramme læseren på en landbrugsside. 

I sammenspil hermed skal du inddrage dit emne, det produkt du skal sælge. Hvordan passer landbruget sammen med makeup? 

Det kan være en gaveidé, som læseren skal have købt. Det kunne være et afbræk fra det hårde liv med landbrug. Eller måske en historie om, at selv landmænd/landkvinder selvfølgelig går med makeup.

Vinklerne her er ikke perfekte, men et bud på, hvordan du arbejder dig hen imod den tekst, du skal aflevere. Skriv, skriv, skriv. Du kan altid ændre i teksten eller vinklingen bagefter. 

Analysér produktets argumenter

En anden måde at inddrage dit produkt i teksten er at have et godt overblik og forståelse af produktet. Hvilke gode argumenter ligger der f.eks. makeup?

Du kan gøre brug af de tre appelformer, du lærte i dansk: etos, patos og logos. 

Når det kommer til makeup, vil det formentlig være patos, det følelsesmæssige, du vil gøre brug af. Det føles rigtig godt at se godt ud. 

Du undersøger altså dit produkt for mulige argumentationsformer. Måske er makeupproduktet produceret på et ny og smart måde, hvor der ikke testes på dyr, eller hvor produktet er særlig bæredygtigt. 

Her til sidst får du et eksempel med biostroe.dk, der bliver undersøgt for gode argumenter. 

Bæredygtig_fremtid

En bæredygtig fremtid

Landbruget står overfor en ny og svær tid. Det er ikke længere muligt at drive landbrug på den samme gamle måde. Det skyldes både det klimamæssige og politiske pres, men også et økonomisk pres. 

Landbruget har måttet vækste i produktionsdyr de sidste mange år. Der skulle flere grise, flere malkekøer, flere høns, flere kyllinger til for at tilfredsstille borgernes sult og markedets lave priser. 

Oven i hatten starter en pres fra klimabevidste mennesker, der ikke gider en stor klimaomkostning i landbruget. Hvad skal landbruget nu stille op? 

De skal selvfølgelig være med i omstillingen. Et muligt og klogt slag i den kamp ville være at bestille biostrø. Ved at handle produkter til produktionen, der ikke bedrager til en stor klimabelastning – og som samtidig er billig – kan landmanden måske holde gang i produktionen. 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *