sociale medier

Sådan lykkes du med markedsføring på de sociale medier

123a

”SoMe” er forkortelse for sociale medier, der dækker over de populære platforme såsom Instagram, Twitter, Snapchat og Facebook. Blandt danskere mellem 16-89 år er 66% aktive på Facebook mindst én gang om ugen. Og for Snapchat og Instagram ligger tallene på hhv. 25% og 26%.

Der er med andre ord rigtig gode muligheder for at brande dig eller din virksomhed på de sociale medier.

Hvilke medier skal jeg bruge?

Din virksomhed og dit formål med at markedsføre dig via SoMe er med til at afgøre, hvilke platforme du skal vælge. Du skal starte med at gøre dig bekendt med din målgruppe, så du kan identificere de medier, som vil skabe størst eksponering for dig.

Er din målgruppe personer fra 30 år og opefter, kan det være mest effektivt at anvende Facebook som dit primære, sociale medie. Har du primært unge under 25 år i din målgruppe, kan Instagram eller Snapchat være de rette platforme for dig. Det handler om at skabe det størst muligt match mellem budskab og målgruppe.

Du kan med fordel være til stede på flere medier. Det kan skabe ekstra værdi for din markedsføringsstrategi, når du linker mellem forskellige SoMe-profiler.

Sæt dig ind i din målgruppes behov

Uanset hvilke medier du er repræsenteret på, skal du altid sørge for at have din målgruppe i fokus for dine annoncer og opslag. Du skal skabe værdi og underholdning for dem, så de fastholder deres motivation overfor din virksomhed eller dine budskaber.

Direkte opfordringer til køb har ikke en god effekt på dine følgere. Du skal i stedet skabe oplevelser for dem. Det kan være igennem informerende videoer, gratis indhold eller nyttige links til andre profiler eller hjemmesider.

Hvordan du vælger at designe dine opslag, handler om kundernes behov samt dit budskab og produkt.

Der er brug for mange forskellige typer af opslag i den første fase, når du går i gang med at poste opslag. Der er lille chance for, at du i første omfang rammer rigtigt med din kommunikation.

Des flere forskellige markedsføringsstrategier og kommunikationsværktøjer du bruger, des bedre kan du analysere dine opslag og identificere de mest effektive redskaber til at opnå engagement hos dine følgere.

Hav fokus på at skabe trafik mellem SoMe og din hjemmeside

Det er en god idé at holde fokus på, at de sociale medier primært skal anvendes til at skabe interesse, loyalitet og eksponering. Når du laver en markedsføringsstrategi, kan du med fordel sætte det overordnede mål, at SoMe markedsføringen skal bruges til at opnå mere trafik til din hjemmeside eller blog.

Derudover skal du have fokus på SEO i alle dine opslag og profiltekster.

På de forskellige sociale medier kan du få adgang til analyseværktøjer, som kan bringe ekstra værdi i din markedsføring. Du kan f.eks. få indblik i, hvornår på døgnet dine følere er mest aktive på det pågældende medie, og du får unik viden om, hvilke opslag der har opnået flest reaktioner fra din ønskede målgruppe.

Du kan målrette dine annoncer, så du kan nå ud til potentielle kunder og dermed genere mere aktivitet eller salg i din virksomhed.

Tips til at komme godt i gang med SoMe markedsføring

  • Brug tid på at udforme en strategi med din markedsføring
  • Sæt dig ind i din målgruppes ønsker og behov og tilrettelæg dine opslag i forhold til disse
  • Gør brug af analyseværktøjer og forbedr og skærp dine annoncer i fremtiden
  • Vær aktiv med din profil og besvar henvendelse fra dine følgere eller kunder
  • Skab værdi og underholdning for din målgruppe gennem links, gratis indhold eller relevante videoer
  • Forhold dig til SEO, og sørg for at dine opslag på forskellige medier hænger sammen.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *